Gwinty rowerowe to gwinty specjalnego przeznaczenia dla rowerów oraz motorowerów. Są to gwinty mierzone w calach (1 cal=25,4 mm). Dwa podstawowe gwinty rowerowe to gwint BSC (British standard cycle) oraz FG z tym, że BSC jest zdecydowanie częściej spotykany.
Gwinty rowerowe są drobnozwojne z powodu
– wymaganej wysokiej wytrzymałość gwintu, części są narażone często na działanie dużych sił dynamicznych
– stosowania rur cienkościennych, które mają zmniejszyć masę roweru bądź motoroweru. Gwinty drobnozwojne mają zmniejszoną głębokość wcięcia gwintu – głębokość wcinania się gwintu zależy od skoku gwintu P, czym mniejszy skok gwintu tym mniejsza głębokość zanurzenia się gwintu w materiale.
Części rowerowe, w których występują gwintu to m.in.
Nazwa części |
Wielkość gwintu |
Zdjęcie |
Amortyzator przedni |
Gwint 1 1/8”-26 |
![]() |
Mechanizm korbowy |
Gwint 9/16”-26 |
![]() |
Oś mechanizmu korbowego |
Gwint 1,37”-24 |
![]() |
Pedały |
Gwint 9/16”-26 |
![]() |
Wolnobieg |
Gwint 1,37”-24 |
![]() |
Ze względu na nietypowe wymiary oraz niewysoką cenę części rowerowych narzędzia dla gwintów rowerowych do tej pory nie były zbyt popularnym rozwiązaniem.
W naszym sklepie znajdą Państwo narzynki oraz gwintowniki wykonane ze stali szybkotnącej HSS, które pozwalają nie tylko na poprawę gwintu, ale na nacięcie całkowicie nowego gwintu w dużych ilościach. Dodatkowo gwintowniki oraz narzynki wykonane są w tolerancji gwarantującej prawidłowe wymiary gwintu wewnętrznego i zewnętrznego.
Tabela nr. 1 Wymiary gwintu rowerowego wewnętrznego
Tabela nr. 2 Wymiary gwintu rowerowego zewnętrznego
5 komentarzy
Jeśli chodzi o rozmiar gwintu pedał/korba, to chyba jest błąd to ten gwint ma rozmiar 9/16″-20, a nie 9/16″-26. Proszę to sprawdzić.
ZgDza sie a w malych rowerkach 1/2-20
A gwint pedałów taki 14 mm – to jest normalny od pedałów do roweru czy nie? Bo takie jest na obrazu aukcji jakich chce kupić. Ale nie wiem czy to normalna grubość.
Według mnie ten artykuł to jest tylko tyle żeby był ponieważ nie zawiera on kilku bardzo ważnych informacji. Po pierwsze w rowerze w dużej części elementów występują zarówno lewe jak i prawe gwinty. Pierwszym takim elementem są pedały gdzie wkręcane są one zawsze “do przodu” roweru czyli trzymając za oś pedała i kręcąc mechanizmem korbowym do tyłu pedał powinien się wkręcać jeśli się nie wkręca to znaczy że to jest ten drugi pedał.
Dalej oś mechanizmu korbowego(każdy kto siedzi w rowerach wie że jest to po prostu suport dlatego też tak dalej będę to opisywał). Tutaj rozróżniamy 2 rodzaje gwintów jeśli nasza rama jest oczywiście gwintowana bo są też suporty montowane na wcisk tzw PressFit’y. W 95% rowerów na rynku z gwintowaną mufą suportową jest to rodzaj gdzie strona napędowa roweru ma LEWY gwint. Co również jest mega ważne przy odkręcaniu. Zdarzają się rowery z 2 prawymi gwintami natomiast jest to typ włoski i jest on bardzo mało popularny. Różnią się one też średnicą mufy suportowej.
Mechanizm korbowy… Tutaj pokazany jest tylko ten najtańszy rodzaj połączenia korba i suport. Pokazany jest tutaj system “na kwadrat” nazywany przez kształt osi suportu który jest stożkowym kwadratem. A rodzajów trochę jest. Co raz częściej jest spotykany system ze zintegrowaną osią czyli Hollowtech II. Tam mamy jeśli mnie pamięć nie myli korbę trzymającą się na 2 śrubach M6 i nakrętce której gwintu nie pamiętam ale nie ma praktycznie możliwości zepsucia tego gwintu.
O wolnobiegu i amortyzatorze i jego rurach sterowych nie będę długo gadał bo to już nie ma sensu napomnę tylko, że mamy sterówki o rozmiarach 1″ 1 1/8″ i systemy tapered gdzie górne łożysko ma 1 1/8″ a dolne 1 1/4″. Wolnobiegi też występują jako jeden z 2 rodzajów mechanizmu tylnej zębatki. Drugim rodzajem jest kaseta. Różnice sprawdźcie na zdjęciach będzie najłatwiej. Ogólnie od 8 przełożeń z tyłu to w 99% przypadków jest to kaseta. Jeszcze się nie spotkałem w mojej przygodzie serwisowej z wolnobiegiem 8 rzędowym.
Mam nadzieję, że części osób rozjaśni to trochę sytuację z rowerami i nie będą sugerować się w tym przypadku tylko tą stroną. Mój komentarz nie miał na celu ataku na autora artykułu, według mnie po prostu nie przygotował się wystarczająco do tego artykułu, ponieważ świat rowerów jest naprawdę rozwinięty i nie da się opisać tego w tym komentarzu.
A dla Was, którzy dotarli do końca moich wypocin jeśli potrzebujecie coś zrobić w swoim rowerze to sprawdźcie to najpierw dobrze również na stronach dedykowanych rowerom.
PozdRower
Grzesiek ->
Zgadza się, masz racje. Bardzo dużo by wymieniać tu wszystkie. Czytając artykuł, wczesnien nie znając tej strony internetowej, uwazam, że autor wrzucając wzmiankę o rodzajach gwintu w rowerze miało za zadanie tylko obrazowe bo jest ich sporo, a “oni” mają może wszystkie. Na dole jest informacja kto jest autorem choc może jestem w błędzie.
Pozdrawiam